Czestochowa University of Technology

Faculty of Production Engineering and Materials Technology

Gry decyzyjne na kierunku Inżynierii Bezpieczeństwa

Studenci kształcący się na kierunku Inżynieria Bezpieczeństwa na Wydziale Inżynierii Produkcji i Technologii Materiałów w ramach ćwiczeń laboratoryjnych mają okazję zdobywać praktyczną wiedzę i umiejętności z wykorzystaniem specjalistycznych oprogramowań dedykowanych osobom związanym z problematyką zarządzania kryzysowego.

Jednym z nich jest system PROCeed, którego autorem jest ITTI Sp. z o. o. z Poznania. Firma ta oprócz wdrażania i serwisowania aplikacji przeprowadziła serię specjalistycznych szkoleń i warsztatów dla nauczycieli akademickich.

System PROCeed jest narzędziem, którego zadaniem jest m.in. przygotowanie do podejmowania decyzji przez studentów podczas symulowanych sytuacji kryzysowych. Umożliwia to zastosowanie innowacyjnego środowiska symulacyjnego, łączącego cechy symulatora i gry decyzyjnej.

Przykład gry symulacyjnej w środowisku PROCeed można zobaczyć w grze demonstracyjnej pt. Czerwony Kapturek.

System PROCeed jest wykorzystywany do prowadzenia dwóch gier decyzyjnych: Powódź i Epidemia, które są częścią oferty edukacyjnej na kierunku Inżynieria Bezpieczeństwa.

Gra decyzyjna Powódź ma na celu zapoznanie studentów z przebiegiem sytuacji kryzysowej, jaką jest powódź opadowa. W zaistniałej sytuacji sześcioro graczy pełni role zespołów zarządzania kryzysowego na szczeblach: gminnym, powiatowym i wojewódzkim. Współdziałają oni ze sobą w celu zminimalizowania skutków powodzi, przy wykorzystaniu dostępnych sił i środków, poprzez współpracę oraz działanie niewykraczające poza ustawowe kompetencje. Podejmując określone decyzje i działania w zakresie dystrybucji informacji oraz posiadanych sił i środków wpływają częściowo na przebieg sytuacji powodziowej oraz jej następstwa.
Rysunek 1. Arena wydarzeń - przykładowe problemy
Rysunek 2. Arena wydarzeń - przykładowe problemy

Gra decyzyjna Epidemia pozwala w sposób praktyczny zaznajomić studentów z podstawowymi problemami i zagrożeniami związanymi z wybuchem epidemii zmutowanego wirusa grypy A/H1N1 znanego pod potoczną nazwą Świńska grypa. Zadaniem studentów podczas rozgrywki jest wcielenie się w rolę członków zespołów zarządzania kryzysowego na różnych szczeblach administracyjnych (wojewódzkim, powiatowym, gminnym) i rozwiązywanie trudnych sytuacji związanych z epidemią.

Współpraca oraz podejmowanie określonych decyzji i przedsięwzięć w zakresie wymiany informacji oraz alokacji sił i środków ma na celu minimalizację negatywnych skutków wystąpienia epidemii (np. zmniejszenie liczby zachorowań, zmniejszenie liczby zgonów, zapobieganie wybuchowi paniki, itp.). Rysunek 3. Widok zdarzenia nieprzeczytanego

Przebieg rozgrywki nadzoruje trener, którego zadaniem jest osiągnięcie wszystkich korzyści edukacyjnych, wynikających z zastosowania gry symulacyjnej. Ponadto, po zakończeniu rozgrywki studenci uczestniczą w dyskusji na temat jej przebiegu.

Na potrzeby edukacyjne zakupiono również do kształcenia aplikację „e – CZK”, która służy do rejestracji zdarzeń zaistniałych na terenie województwa. Pozwala ona na przepływ informacji o zdarzeniach pomiędzy PCZK oraz WCZK. Jej zadaniem głównym jest rejestracja zdarzeń, pełne dokumentowanie oraz nadzór nad ich obiegiem. System wspomaga obsługę zdarzeń z rangą wojewódzką oraz powiatową. Aplikacja może być wykorzystywana przy dokumentowaniu zdarzeń w zarządzaniu kryzysowym. Wskazane oprogramowanie wykorzystywane jest w praktyce w Wydziale Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach, Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego oraz 11 powiatach do realizacji codziennych zadań związanych z niwelowaniem skutków pojawiających się zdarzeń kryzysowych na terenie województwa śląskiego.

Wymieniona wyżej aplikacja została opracowana przez Pana Damiana Roka. Obecnie jedynym jej dostawcą zarówno na terenie Polski, jak i UE jest ARM-BUD Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowe Sp. z o.o. z Katowic. Uczelnia żywi nadzieję na dalszą owocną współpracę z autorem programu i Firmą. Rysunek 4. Ekran główny aplikacji

Zdaniem kadry akademickiej oraz studentów Naszego Wydziału, gry symulacyjne są godnymi polecenia narzędziami znacznie przyśpieszającymi i wzbogacającymi proces nauki.

Ze szczegółową charakterystyką systemu PROCeed możecie Państwo zapoznać się tutaj.

Zapraszamy również do obejrzenia filmów promujących gry symulacyjne Powódź i Epidemia.

Władze Wydziału dbając o najwyższą jakość oferty edukacyjnej swoich obecnych i przyszłych studentów oraz doceniając praktyczne elementy kształcenia rozważają w przyszłości zakup kolejnych narzędzi informatycznych przeznaczonych do kształcenia na kierunku Inżynieria Bezpieczeństwa.
Ta strona używa ciasteczek zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki Ok, rozumiem.